emmajosefined.blogg.se

20130313

Kategori: Allmänt

Sitter vid datorn och läser aftonbladet.se och blir så sjukt irriterad. Jag antar att ni alla har läst eller hört om den 13 åriga flickan i Kumla som tog livet av sig på grund av mobbning.
Man riktar nu stark kritik mot skolan som tydligen har haft stora problem men alltså inte agerat och försökt lösa problemen, trots att man har haft en längre tid på sig. Sen en dag tar en 13 årig flicka livet av sig och uttalar själv, dagar innan, att hon är utsatt för mobbning och hot och då plötsligt börjar människor reagera och agera. Skolan sätter in kuratorer och psykologer och sätter ihop krisgrupper för eleverna på skolan. Och skolinspektionen som var medvetna om att skolan hade problem agerar ordentligt först nu.
Jag vet inte all fakta i detta, jag har som sagt bara läst på aftonbladet.se där ni själva kan läsa mer, och det är inte säkert att skolans problem har något med flickans självmord att göra, men oavsett så känner jag;
"Är det så dags nu?!"
Är det så dags att sätta in kuratorer och psykologer nu?! Flickan har redan tagit livet av sig. Är det så dags att dra åt strängarna mot skolan som har problem nu?! Vad hände med att förebygga problem, att agera innan något såhär fruktansvärt händer? Varför vaknar folk till liv först EFTER en tragedi har hänt och inte innan?! Ska det verkligen behövas att en 13 årig (!!!) flicka tar livet av sig för att människor, som kan hjälpa och påverka, ska komma fram ur sina gömmer och agera?! När det handlar om barn och ungdomar, skola och utbildning, så måste det väl ändå vara prioritet 1. Jag tror att mobbning växer sig starkare för varje dag och att det är enormt viktigt som föräldrar att avra engagerad och medveten om sitt barn och dennes vardag. Jag har inga barn själv och kan därför inte uttala mig om barnuppfostran, men det känns som en självklarhet att man som föräldrar gör allt i sin makt för att uppfostra och forma sitt barn till det bästa den kan bli. Man har ett ansvar som föräldrar, ta det ansvaret! Jag tycker inte att man kan lägga allt på skolor, utan det är du som förälder som har det yttersta ansvaret för ditt barn. Du ska, tillsammans med skolan, lära ditt barn att respektera alla människor, att alla har vi lika värde och att mobbning är fel. Det mest skrämmande är att mobbning och liknande går längre och längre ner i åldrarna. Det gör mig rädd, vart är världen på väg? I vilket sorst samhälle kommer mina barn att få växa upp i ? Vi har ALLA ett ansvar gentemot varandra, gammal som ung, förälder eller ej. Det ligger på oss hur vår framtid ska bli, hur våra barns och barnbarns framtid ska bli. Det är vi som formar samhället. Vi kan inte gömma oss längre och vara den mesiga svensken som vi utger oss för att vara. Det har hänt så mycket nu som borde varit en väckarklocka för oss alla. Detta är 2013. En 13 årig flicka ska inte må så dåligt att hon tar livet av sig! 
 
* Som sagt, läs och bilda en egen uppfattning om fallet. Detta är bara min åsikt och mitt inlägg ska inte döma eller utge någon för att vara ansvarig för flickans död. Jag har ingen fakta som tyder på att skolan har med självmordet att göra.
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: